AKTUELNO

Od ovog leta počinje primena strožih pravila na tehničkim pregledima, a najveći problem biće merenje kvaliteta izduvnih gasova, zbog kojih mnogi automobili neće više moći da budu registrovani. Polovnjaci stari i do 20 godina morali bi da imaju katalizatore i DPF filtere, a mnogi ne znaju da li ih poseduju i da li su ispravni.

Prema pravilniku o tehničkim uslovima, vozila moraju imati katalizator ako su sa njim proizvedena, što znači da katalizator kao i DPF ne treba naknadno ugrađivati na automobile koji ih nikada nisu imali.

Mnogi vlasnici nisu sigurni da li je njihov automobil proizveden sa katalizatorom ili DPF-om.

Foto: Tanjug/Rade Prelić

Profesor Dragan Knežević sa Katedre za motore Mašinskog fakulteta u Beogradu kaže da se to da li vozilo ima sistem naknadnog tretmana izduvnih gasova može proceniti na osnovu njegovog godišta.

Euro 1 norma je uvedena u januaru 1992. godine, pa Euro 2 norma 1995, a Euro 3 2000. godine, odnosno 1998. i 1999. kod nekih proizvođača, tako da je kod nas kritična ta Euro 3 norma, gde sva vozila sa benzinskim motorima imaju katalizatore, vozila sa dizel motorima imaju oksidacione katalizatore, ali retko koje vozilo ima filter čestica odnosno DPF - objašnjava Knežević.

Kaže da je 2005. godina uvedena norma Euro 4, kod koje sva vozila sa benzinskim motorima imaju katalizatore, vozila sa dizel motorima oksidacione katalizatore i skoro svi de-pe-ef osim najslabijih verzija dizel motora.

Euro 5 vozila od 2009. godine imaju kompletan sistem naknadnog tretmana, osim nekih najslabijih dizel motora. Euro 6 norma je uvedena 2014. godine i ta vozila imaju kompletan sistem - ističe Knežević.

Vozila koja su napravljena sa katalizatorom i DPF filterom moraju da ga imaju na tehničkom pregledu. Vizualnim putem se proverava da li je katalizator na svom mestu.

Automobili koji su proizvedeni sa katalizatorom, a nemaju ga, neće proći tehnički pregled.