Nove slike "zvezdanog porodilišta" magline Orin načinjene novim, skupim svemirskim teleskopom „Džejms Veb“ američke agencije NASA, otkrivaju intrigantne detalje o formiranju zvezda i planetarnih sistema.

Objavljene u ponedeljak, slike bacaju svetlo na okolinu sličnu našem Sunčevom sistemu koji se oformio pre više od 4,5 milijardi godina. Posmatranja magline Orion pomoći će naučnicima da bolje razumeju šta se dogodilo tokom prvih miliona godina planetarne evolucije Mlečnog puta.

- Oduševljeni smo slikama nebule Orion koje oduzimaju dah. Započeli smo ovaj projekt 2017. i čekali više od pet godina da dobijemo ove podatke – istakao je astrofizičar Zapadnog Univerziteta Els Piters.

Srca „zvezdanih porodilišta“, odnosno molekularnih oblaka, poput ovog u maglini Oron, zamagljena su velikim količinama zvezdane prašine, zbog čega je nemoguće proučavati šta se dešava unutra uz pomoć instrumenata poput teleskopa „Habl“ koji se oslanjaju uglavnom na vidljivu svetlost.

Ali, zato „Veb“ detektuje infracrvenu svetlost kosmosa što posmatračima omogućava da vide kroz slojeve prašine i otkriju akciju koja se odvija duboko unutar nebule Orion.

Poslednje „Vebove“ slike nebule, smeštene u sazvežđu Oriona 1.350 svetlosnih godina od Zemlje, su do sada najdetaljnije i najoštrije.

One otkrivaju niz struktura unutar magline, uključujući proplide (protoplanetarne diskove, nakupine gasa u kojima se formiraju planete), a u njenom srcu je takođe vidljivo trapezoidno jato mladih, masivnih zvezda koje oblikuje oblak gasa i prašine svojom intenzivnom ultraljubičastom radijacijom.

CNN navodi da će slike „Veba“ proučavati međunarodna saradnja od preko 100 naučnika iz 18 zemalja, poznata kao PDRs4All.