AKTUELNO

Ako nekoliko dana jedemo nezdravu hranu, to neće naneti veliku štetu našem zdravlju. Ali, ako loša ishrana postane naš svakodnevni izbor telu će početi da nedostaju hranljive materije koje su neophodne za život. Telo će nam poslati signal da se ovo dešava i tada treba da reagujemo.

Hranom koja je bogata nutritijentima možemo relativno brzo da vratimo balans koji je potreban našem organizmu.Evo nekih signala koji ukazuju na to da nismo dobro “snabdeveni”  hranljivim materijama i kojom hranom to možemo da popravimo.

Gubitak kose

Normalno je da dnevno gubimo oko 100 vlasi kose. Ali, ako primetite dosta vlasi kose svakog jutra na jastuku ili na četki, možda vam nedostaje gvožđe. I, niste jedini – nedostatak gvožđa je najčešća pojava kada je reč o tome šta sve ljudima nedostaje u organizmu. Brzi test krvi pokazaće da li je u pitanju nedostatak gvožđa, a ako jeste, u ishranu uvedite više posne govedine, živinskog mesa, spanaća, pasulja, indijskog oraha…

Neobjašnjiv umor

Ako spavate dobro, niste pod velikim i konstantnim stresom i nemate hronično oboljenje, a ipak se osećate iscrpljeno i stalno ste umorni, vreme je da proverite da li vam nedostaje vitamin D. Ovaj vitamin je jedinstven. Naše telo ga dobija preko kože, od sunca. Vitamin D se ne pojavljuje prirodno u mnogo namirnica. U zimskom periodu, kada smo manje izloženi sunčevoj svetlosti, u ishranu bi trebalo da uvedemo hranu koja može da nadomesti količinu vitamina D. Tada treba jesti tunjevinu, losos, mleko i žitarice. Uradite analizu krvi koja će pokazati koliko imate vitamina D, pa se posavetujete sa lekarom da li je potrebno da uzimate i suplemente ovog vitamina.

Sindrom gorućih usta

Ime govori sve – ako osećate da vam desni, usne, unutrašnja strana obraza i nepca „gore“ i peckaju, a usta su vam suva ili utrnula – onda vam nedostaje vitamin B, poput folata, tiamina i B6 vitamina. Da biste povećali količinu B6 vitamina u ishrani, jedite više pasulja, banana, spanaća, žitarica.

Suva koža

Jedan od mnogih zadataka vitamina A je i da održava tkiva koja pokrivaju svaku površinu našeg tela, iznutra i spolja. Ali, ako nam nedostaje vitamin A, javlja se i suvoća kože, perutanje, čak i na usnama nastaju ljuspice koje ne izgledaju ni malo lepo. Da biste nadokanadili nedostatak vitamina A jedite zeleno lisnato povrće poput spanaća i kelja, narandžasto povrće kao što je slatki krompir i šargarepa, narandžasto poput dinje i kajsije.

Foto: Unsplash.com

Pukotine u uglovima usana

Najpre osećate da su vam usta suva, ili da je koža oko usana iziritirana. A onda u uglovima usta nastaju bolne ranice koje mogu i da prokrvare. Mnogo stanja može da izazove ove simptome. Ako se usne ne oporave posle upotrebe balzama za usne, onda bi ovaj simptom mogao da bude znak da imate malo gvožđa ili vitamina B – riboflavina koji ćete naći u jajima, posnom mesu, mleku, zelenom povrću poput špargli i brokolija.

Otečen jezik

Jezik nas često skupo košta u životu, ali može i da nam ukaže da se nešto dešava u organizmu. Natečen jezik može da bude znak da imate malo gvožđa ili vitamina B, poput folne kiseline, niacina, riboflavina i vitamina B12. Da biste dobili više B12 vitamina jedite više ribe, mesa, mleka, jaja, žitarica.

Apatija

Nedostatak hranljivih materija može uticati i na psihu. Folat vitamina B, koji se naziva i folna kiselina, pomaže telu da stvara crvena krvna zrnca i hemikalije koje regulišu dobar san i dobro raspoloženje. Kada ne dobijamo dovoljno folne kisline preko hrane, počinje zaboravnost, apatija, nedostatak energije i entuzijazma. Ako ovo osetite, jedite više integralnih žitarica, leblebija, špargli, spanaća.

Imate modrice, a ne sećate se da ste udarili

Naše telo ima više kolagena nego bilo kog drugog proteina. Kolagen je veoma važan za zdrave ćelije kože. Ako primetite da vam se javljaju modrice, a ne sećate se da ste se negde udarili, možda je to znak da imate manjak vitamina C, ključnog elementa kolagena. Zato se bacite na paprike, citrusno voće, paradajz, brokoli.

Autor: Z.L.

#vitamin B