Posedovanje nekretnine u bilo kom gradu u Srbiji može predstavljati stabilan izvor prihoda. Međutim, određeni faktori se razlikuju u zavisnosti od lokacije, posebno kada se radi o manjim gradovima, slabije naseljenim područjima i velikim gradovima.
Cene nekretnina i prihodi od zakupa u manjim i većim gradovima
Primetno je da su cene stanova po kvadratnom metru niže u manjim gradovima u odnosu na prestonicu i industrijske centre, što olakšava kupovinu za one koji se odluče za kredit.
Ipak, treba imati u vidu da će prihodi od zakupa takođe biti niži, posebno zbog manjeg broja radnih mesta i smanjene platežne moći stanovnika.
Mesta koja privlače učenike zbog stručnih srednjih škola i dolazak stranih kompanija koje otvaraju fabrike u regionu mogu predstavljati dobru priliku za izdavanje nekretnina. S druge strane, prodaja stanova Beograd, kao i u Novom Sadu i drugim većim gradovima, posebno u industrijskim centrima, donose veću sigurnost redovne popunjenosti i veće stanarine.
Zbog rasta popularnosti grada i privlačnosti za mlade ljude, prodaja stanova Novi Sad predstavlja značajan deo tržišta nekretnina u Srbiji. Cene stanova u Novom Sadu su nešto niže u odnosu na prestonicu, ali i dalje obezbeđuju stabilan izvor prihoda kroz zakup.
Naravno, veće stanarine idu uz veće cene stanova i iznose za kreditno učešće. Ali, isto tako postoji veća mogućnost brze i profitabilne prodaje nekretnina u ovim gradovima, posebno kod stanova visokog kvaliteta koji privlače stanare sa većom platežnom moći.
Isplativost investiranja u nekretnine za iznajmljivanje studentima
Studenska populacija predstavlja značajan procenat od ukupnog broja zakupaca, s obzirom na broj stanova koji se izdaju na celoj teritoriji Srbije. Ova činjenica ukazuje na to da je kupovina nekretnine za izdavanje ovoj ciljnoj grupi isplativa i smislena investicija.
Investiranjem u stan u univerzitetskim centrima kao što su Beograd, Novi Sad, Kragujevac ili Niš, povećavaju se šanse za brži povrat ulaganja u odnosu na kupovinu stana u drugim gradovima.
Konstantna potražnja za stanovima u blizini fakulteta, koja često prevazilazi ponudu, omogućava relativno stabilan izvor prihoda putem pametne investicije u odgovarajuću nekretninu.
U odabiru nekretnine za izdavanje, najvažniji faktor je blizina fakulteta, uz stanje i strukturu stana. Uz odgovarajuću strukturu stana koja dozvoljava adaptaciju i prilagođavanje za stvaranje više odvojenih jedinica, postoji mogućnost da u istom prostoru bude više podstanara koji će deliti troškove i povećati prihod od stanarine za vlasnika nekretnine.
Zadovoljstvo studenata smeštajem u stanu povećava mogućnost dugoročnog iznajmljivanja stana, što može doneti prihod vlasniku u trajanju od najmanje četiri godine.
Iznajmljivanje poslovnog prostora u Srbiji
U velikim firmama trend iznajmljivanja poslovnog prostora ne jenjava tokom dugog niza godina. Ovo je prvenstveno zbog toga što im izdatak za iznajmljivanje ne predstavlja problem, a takođe imaju i mogućnost da menjaju lokacije po potrebi. Ova praksa je česta kod banaka i predstavništava stranih kompanija.
Manje domaće kompanije, posebno one koje su tek otvorene ili one koje se još uvek probijaju na tržištu, neće odmah kupovati poslovni prostor, već će ga radije iznajmljivati dok ne razviju svoj posao i akumuliraju dovoljno sredstava, ukoliko to uopšte stoji u njihovom razvojnom planu. Međutim, veća verovatnoća je da će slediti primere većih firmi ako se uspešno pozicioniraju na tržištu.
Trend otvaranja predstavništava velikih inostranih kompanija u Srbiji se ne smanjuje. Mnoge od njih ovde delegiraju određene segmente svog poslovanja što ukazuje na isplativost ulaganja u poslovni prostor radi iznajmljivanja.
Mnogi manji preduzetnički poduhvati kao što su frizerski saloni, pekare, kafići, menjačnice i različiti lokali sa brzom hranom, započinju svoj biznis u iznajmljenim prostorima.
Ukoliko se brinete da li ćete uspeti da izdate lokal i tako isplatite svoju investiciju, trebalo bi da znate da je danas veoma teško pronaći adekvatan poslovni prostor za iznajmljivanje. Potražnja je velika i konstantna, a firme i preduzetnici se više brinu o pronalaženju kvalitetnog prostora za svoje poslovanje u odgovarajućem vremenskom periodu.
Prednost je i potpisivanje dugoročnih ugovora sa zakupcima, što znači da vaš lokal neće ostati prazan između dva različita zakupca, ukoliko se obe strane pridržavaju ugovorenih odredbi i procedura. Cena za izdavanje lokala zavisiće od atraktivnosti lokacije, veličine samog lokala i mogućnosti prilagođavanja različitim namenama. Ove faktore treba uzeti u obzir prilikom kupovine.
Autor: