AKTUELNO

Avionski saobraćaj je deo svakodnevnice za ljude 21. veka, pa je većini nezamislivo da ne koriste ovu vrstu prevoza. U to smo se uverili i tokom pandemije kovida 19, kada je nastao kolaps u ovom sistemu zbog zatvaranja najvećih aerodroma, odnosno otkazivanja letova iz bezbednosnih razloga. Ta situacija je dalje izazvala dublje probleme koji su doveli do otkaza više hiljada radnika u najvećim međunarodnim avio-kompanijama.

Kako nevolja nikada ne ide sama, ove godine dolazi i do štrajka radnika i pilota koji žele veće plate. Uz to, recesija i skok cena goriva doprinose haosu u svetu avio-prevoza.


Smanjenje broja letova kompanijama izaziva velike novčane gubitke, pa one zbog toga pribegavaju merama štednje. Ali, to izaziva nezadovoljstvo zaposlenih koji se žale zbog toga i zahtevaju povećanje zarade, što je slučaj u "Lufthanzi".

Putnici su isfrustrirani jer, umesto da se baškare na egzotičnoj destinaciji ili provode vreme sa bliskim ljudima, moraju da čekaju u redovima bez kraja ili da čak kampuju u prostorijama aerodroma. Nedovoljan broj radnika koji obavljaju tzv. male poslove je ozbiljan problem koji izaziva upravo ovakve zastoje. Posle velikih otpuštanja, ironija je što sada kada im treba, kompanije ne mogu da privuku radnike. Tako da se ne nazire kraj ovom vrtlogu ni u 2023. godini.

Nedovoljno osoblja predstavlja korenski problem svega onoga što je zadesilo ovaj sektor. Zaposleni su preoptrećeni, pa bojkotuju poslovanje kako bi dobili bolje uslove.


Nacionalna avio-kompanija Nemačke, "Lufthanza", jedna je od onih koje su na udaru u prethodnom periodu. Ove sedmice je u jednom danu je otkazano čak 1000 letova, a sve je to posledica štrajka radnika, tj. unije Verdi, koji zahtevaju platno povećanje od 9, 5 odsto. I ako se ovo reši, njima je ključan problem nedostatak radne snage. Zbog toga se očekuje smanjenje 8 odsto letova u indoevropskoj mreži ove jeseni.

"Brussels Airlines", belgijska podružnica "Lufthanze", otkazala je preko 700 letova upravo kako bi smanjila opterećenje svojih zaposlenih. NI skandinavska avio-kompanija "SAS" nije uspela da se dogovori sa svojim pilotma, pa su zbog toga trpela putovanja putnika. "Swiss Internetional" je takođe proredio jesenji raspored.

Uzdrman istim poteškoćama, "British airways" ne daje optimističnu prognozu za zimsku sezonu. Štaviše, otkazaće oko 10.000 letova do marta 2023. godine preneo je CNN. Usled ovakvog nedostatka protoka saobraćaja, akcije kompanija opadanju, pa su tako akcije kompanije "WizzAir" smanjene za 5 procenata.

Ne samo evropske, nego i svetske kompanije dele ovakvu sudbinu. Na primer, "American airlines" će samo u novembru otkazati vrtoglav broj letova, čak 31.000.

Pored finansijskih gubitaka, otkazani letovi prouzrokuju preusmeravanje, beskrajne redove, kašnjenja i gužve na aerodromima, gubljenje prtljaga kao i brojne druge komplikacije.

Potencijalna rešenja za kompanije i putnike
Avio-kompanije na različite načine pokušavaju da oporave svoju ekonomiju i uspostvae nekakvu kontrolu nad situacijom. Neke od njih uvode ograničenja broja putnika, poput aerodroma "Heatrow" u Londonu, koji je uvodio dnevna ograničenje od 100.000 putnika, kako navodi CNN.

Autor: